Informare, Încredere, Securitate, Garanție: Fii cu ochii în patru de Black Friday!

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Consiliul Concurenței (CC) au anunțat că vor face controale aleatorii online, în perioada reducerilor de preț de Black Friday.

ANPC va observa grilele de preţuri dinainte de reduceri și va alege, prin sondaj, câteva produse la care va constata dacă au fost vânzări în trecut, care a fost preţul de vânzare efectiv şi care este preţul de Black Friday.

CC a spus că va urmări dacă ofertele din magazinele online sunt reale, iar imediat după Black Friday, Consiliul va face public un raport cu privire la comerţul electronic. CC vrea să vadă dacă reducerile sunt reale și dacă se respectă legislaţia care precizează că reducerea trebuie să se facă faţă de un preţ care a fost real şi a funcţionat o perioadă îndelungată de timp.

”Magazinele online importante de la noi se pregătesc de Black Friday cu cel puţin trei-patru luni înainte de marele moment. Cu toate acestea, am observat că, mai ales în cazul magazinelor mai mici, există o oarecare lejeritate în abordarea strategiei de Black Friday. Această sărbătoare nu înseamnă doar realizarea unei pagini de campanie, cu produse interesante şi cu preţuri mai mici, ci şi o promisiune acordată clientului, o responsabilizare a magazinelor online de la noi pentru întreg procesul, din momentul în care marfa a ajuns în depozitul magazinului până la păstrarea promisiunii de livrare în termen a comenzilor”, a declarat Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Ce trebuie să urmărești înainte de a comanda online

Potrivit site-ului Legestart.ro, iată lucrurile cele mai importante cărora trebuie să le acorzi atenție:

  • Citește cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor tale.
  • Verifică stocul existent;
  • Verifică prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA).
  • Verifică dacă prețul include și costul de livrare.

Comerciantul este obligat să informeze correct și complet consumatorii. Pe site-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:

  • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
  • Modalitățile de plată și de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului.

La TRUSTED.ro, verificăm aceste lucruri, dar și multe altele, înainte de a atesta un magazin online. Citiți detalii despre standardele TRUSTED.ro.

Este bine să plătești cu cardul, deoarece așa vei fi sigur/ă că-ți vei recupera ușor banii, în cazul în care va fi o problemă cu comanda. Ai grijă însă ca plata să se facă într-un mediu securizat (să apară “https” și un lacăt verde în bara de adrese în browser și să ai activată confirmarea în doi pași – cod CVC și SMS)!

Nu strică deloc să te informezi despre magazin și produsul respectiv de pe forumuri, de pe Facebook sau din bloguri specializate. Dacă vrei să cumperi de la un magazin atestat TRUSTED.ro (vezi lista completă a magazinelor de încredere), citește și recenziile și notele oferite de alți cumpărători prin sistemul “Opinii de Încredere”.

Ai dreptul de retragere din contract (retur)

Site-ul magazinului online trebuie să aibă informațiile despre dreptul de retur în 14 zile calendaristice de la primirea produsului. În caz contrar, conform OUG 34/2014, puteți returna produsul în 12 luni de la primire și magazinul online este pasibil de amendă.

Informațiile cele mai importante în acest sens sunt:

  • faptul că poți returna produsul în 14 zile calendaristice (unele magazine oferă un termen mai lung);
  • poți folosi modelul de formular de retragere de pe site sau orice altă metodă de comunicare;
  • trebuie să plătești transportul la retur (dacă nu cumva magazinul se oferă să acopere această cheltuială);
  • nu este necesar să trimiți produsul în ambalajul original.

Despre dreptul de retur, citește acest articol.


De asemenea, nu strică să folosești un comparator de prețuri online și ai grijă la escrocheriile care apar mereu înainte de Black Friday. Playtech are mai multe ponturi în acest sens.

Ține cont de faptul că un comerciant online este obligat să-ți livreze comanda în cel mult 30 de zile de la confirmarea ei! În caz contrar, poți cere anularea comenzii și returnarea banilor (dacă plata s-a făcut în avans). Centrul European al Consumatorilor din România are mai multe informații despre serviciile și drepturile de care beneficiezi după plasarea comenzii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *