Lege nouă: cumpărătorii online nu sunt obligați să returneze produsul în ambalajul original

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)

ACTUALIZARE APRILIE 2019:

În cazul unei saltele cumpărate online, clientul o poate returna, chiar dacă i-a îndepărtat ambalajul original, conform unei hotărâi a Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Citește detalii și interpretarea în articolul premium!


Dacă ai cumpărat măcar o dată online, sigur ai văzut această precizare undeva pe site-ul respectiv, fie în pagina de Termeni și condiții, fie în cea despre condițiile de retur: “produsul se eticheta ambalajreturnează numai în ambalajul original”. Până acum, această prevedere era ilegală doar conform interpretării legislației și prin practica Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC). În 30 octombrie 2015, un nou act normativ a intrat în vigoare: acum nu doar că lucrurile sunt mai clare, ci și se prevăd amenzi semnificative dacă magazinele vor cere ambalajul original înapoi.

Ce spune OUG 34/2014

Cea mai nouă prevedere legală din comerțul electronic – OUG 34/2014 – nu vorbește despre ambalajul original al produsului. În schimb, această lege le interzice comercianților să impună condiții care ar putea descuraja clientul să-și exercite dreptul de retragere din contract (returnarea produsului). Mai exact, legea permite comerciantului să scadă o parte din suma returnată clientului, dacă acesta a manipulat greșit produsul, dar nu atât de mult încât cumpărătorul să fie înclinat să renunțe la returnare:

“Utilizatorul final este responsabil doar în ceea ce privește diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor și funcționării produselor. Diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru utilizatorul final în a-și exercita dreptul de retragere.”

Cu alte cuvinte, utilizatorul final are dreptul să rupă ambalajul, chiar și sigiliul, pentru a putea testa produsul.

Noile prevederi legale

Iată însă că, potrivit noii Legi 249/2015, lucrurile sunt tranșate:

“Art. 16, punctul 8 — Se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului.”

Legea se adresează mai mult companiilor producătoare de ambalaje, dar articolul 16 este în mod clar adresat magazinelor și este complet în favoarea cumpărătorilor online și offline. Citiți mai multe despre lege la Hotnews.ro sau consultați textul integral al actului normativ.

Atenție mare! Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 15.000 la 25.000 de lei. Din punctul de vedere al cumpărătorului căruia i se refuză returul cu motivul că nu mai are ambalajul original, procedura este simplă: clientul ca încerca să se înțeleagă amiabil cu magazinul online; dacă nu reușește, el va depune o reclamație la ANPC. Plângerea se poate depune online, pe site-ul instituției guvernamentale. În acest caz, ANPC poate nu numai să oblige magazinul să accepte returul, dar va putea și se aplice amenda mai sus amintită.

45 thoughts on “Lege nouă: cumpărătorii online nu sunt obligați să returneze produsul în ambalajul original

  1. kitambreiaj.ro

    Acum intrebare vine din partea mea ca si vanzator, daca imi sunt comandate 10 volante, iar cumparatorul arunca cutiile si se gandeste ca ar fi bine sa le returneze, ma scuzati dar eu ce fac cu produsele fara ambalaj cum se mai pot comercializa ?

    Reply
    1. dan

      Pretul pt ambalaj este defaclat de pretul produsului . Astfel e f simplu : puteti retine pretul ambalajului si sa primiti produsul in retur fara , restituind contravaloarea acestuia catre consumator !
      Doar sa vreti/aveti bunavointa sa ne respectati drepturile , cum si noi vi le respectam cand intram in pravaliile dvs !!!
      Apropos…cand vreodata va vor fi comandate 10 volante pt aceeasi marca auto ?????????? Aberant …

      Reply
      1. George Hari Popescu Post author

        Nu știm cu cine vorbiți, probabil ne confundați; nici în ce lege este prevăzută “defalcarea prețului” în funcție de ambalaj nu știm, poate ne oferiți detalii și/sau link-uri de documentare.

        Reply
    2. George Drăghici

      1 – Este ilegal să nu precizezi că au fost desfăcute din ambalaj.
      2 – Dacă consideri esențial ambalajul, trimite curierul la client, pe cheltuiala ta, ridică ambalajul și păstreazăl la tine.

      În principiu, clientul nu achiziționează ambalajul ci produsul din ambalaj. De ce trebuie să ocupe spațiu clientul în beneficiul vânzătorului. Dacă crezi că există posibilitatea returnării, colectează ambalajul.

      Reply
  2. minu

    Buna ziua,
    In situatia prezentata de dvs., puteti sa luati exemplul unor importanti retaileri online care au vanzari mari din categoria “Resigilate”.
    Mult succes in activitatea dvs.!

    Reply
    1. George Hari Popescu Post author

      Probabil că există tot felul de situații pe piață. Noi însă nu avem puterea de a investiga și, eventual, de a aplica sancțiuni. Sunt alte instituții însărcinate cu aceste lucruri. Noi nu facem altceva decât să ne asigurăm că magazinele atestate TRUSTED.ro respectă standardele pe tot parcursul perioadei în care ele afișează pe homepage Marca de Încredere.

      Reply
  3. Calomfirescu Florentina

    Induceti in eroare oamenii! Cititi! Este vorba de ambalajele la produsele aflate in GARANTIE! Si pentru acest lucru mi se pare NORMAL.

    Reply
    1. George Hari Popescu Post author

      Nu știu cum e cu indusul în eroare, dar articolul respectiv spune că nu este permisă limitarea “drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat” în legătură cu ambalajul. La drepturile legale ale consumatorului online, intră și dreptul de retragere (retur în 14 zile calendaristice).

      Articolul de la Avocatnet.ro vorbește despre TOATE tipurile de vînzări-cumpărări (contracte), inclusiv cele offline. În cazul cumpărării produsului din magazinul fizic, nu se aplică OUG 34/2014, deci clientul nu are drept de retur de 14 zile, ci numai garanția legală de conformitate de 2 ani (și, dacă magazinul îi oferă, beneficiază și de garanție comercială).

      Reply
      1. George Drăghici

        Domule, „Garanția comercială este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, …”, art. 19 Legea 449/2003, fiind explicată în art. 2 litera e). Deci, legea distinge între OFERTĂ și CONTRACT – avem Codul Civil Cartea a V-a, oferta fiind premergătoare contractului. În acete condiții Garanția comercială conține caracteristici juridice ce trec de la Ofertă la Contract (promisiunea și îndeplinirea promisiunii). În concluzie, achiziția bunului, a serviciului sau pur și simplu încheierea tranzacției înseamnă transferarea Garanției comerciale asupra roadelor Obligației (Codul Civil Cartea a V-a).

        Garanția legală de conformitate este explicată la litera e1) a Art. 2 Legea 449/2003.

        Reply
  4. mihaela

    Habar nu aveti de legi, cititi cu atentie si nu induceti consumatorii in eroare, noua lege cu privire la ambalaje se refera la posibilitatea de a beneficia de garantii comerciale, iar la returnare este vorba de anbalajul exterior al coletului nu de ambalajele individuale ale produselor. E o aberatie, magazinele online devin centre de testare produse, ce naiba!

    Reply
  5. Dan

    In 2009 ANPC ere de alta parere in sensul ca permitea comerciantului sa puna o conditie clientului sa pastreze ambalajul original,era logic,atunci acum NU, dar d-le moderator am urmatoarea intrebare credeti ca e fair play ca un client dupa ce cumpara un laptop sa arunce cutia sa-l inveleasca in punga si sa-l trimitai inapoi in 14 zile la comerciant si sa i se returneze toti banii ?

    Reply
    1. George Hari Popescu Post author

      Noua lege transpune în legislația românească o directivă europeană, deci anulează reglementările anterioare. Cât despre fair-play, deja nu mai este vorba de acest lucru, unde-i lege nu-i tocmeală :-)

      Reply
  6. Rodica Banu

    Buna ziua,
    Imi puteti spune va rog, care este termenul in care un magazin online (Emag) este obligat sa raspunda la sesizari si cereri de retur in cazul unui electrocasnic cu defect (este vorba de o plita pe gaz care nu se poate conecta la reteaua de gaz pentru ca teava de conectare a plitei nu este etansa, ). Am facut sesizare si cerere de retur in limita celor 30 de zile oferite de magazin. Am vorbit cu ei la telefon dar s-au ferit sa-mi dea un raspuns clar referitor la termenul in care imi vor raspunde. Multumesc.

    Reply
    1. George Drăghici

      Tardiv, dar bine de știut.

      MAXIM 15 ZILE calendaristice pentru rezolvarea neconformității, începând de la data aducerii la cunoștință, Art. 11 alin 4 din Legea 449/2003.

      În cazul descris suntem în fapt în fața unui viciu ascuns (de fabricație), fapt ce nu mai are legătură cu termenul de 30 de zile oferit de vânzător pentru retragerea din achiziție. În astfel de cazuri, pentru – NECONFORMITATEA produsului – se aplică termenul de 15 zile calendaristice de la aducerea la cunoștința vânzătorului în ceea ce constituie neconformitatea.

      Lipsa conformității apărută în termen de 6 luni de la data livrării se prezumă că a existat la data livrării. Sub nici o formă spălatul televizorului cu furtunul sau o baie cu telefonul nu se încadrează la astfel de prezumții. Prevederea face referire la neconformități ce țin strict de produs, din cauza producătorului sau a lanțului până la cumpărător.

      Cele 30 de zile fac referire la posibilitatea de retragere (returnarea produsului) fără a motiva, termenul fiind compus din cele 14 zile impuse de lege + 16 zile oferite de vânzător.

      Reply
  7. Andreea

    Ce se intampla in situatia in care peste 80% din produsele prezentate pe siteul unui furnizor online nu se incadreaza in politica de retur? Un comerciant mentioneaza ca sunt acceptate la retur doar produsele livrate in 24-48ore de la comanda , insa mare parte din produse sunt disponibile doar cu livrare la 30-48 zile de la comanda, deci nu respecta politica de retur?

    Reply
    1. George Drăghici

      Tardiv, dar bine de știut, POLITICA de RETUR a unui profesionist nu reprezintă OBLIGAȚIE LEGALĂ. Din contră, POLITICA de RETUR este obligatoriu să se încadreze în limitele LEGII. ORICE prevedere a Comerciantului, chiar și CONTRACTUALĂ, ce nu este în acord cu legislația este NULĂ.
      Timpul se calculează, în principiu, dacă prin acte comune nu este stabilit altfel, de la data intrării în posesie, Ordonanța de Urgență nr. 34/2014.

      Reply
  8. Corina Bunescu

    Citez din termeni si conditii Elefant
    10. Garantia

    Pentru a beneficia de garantie, Clientul are urmatoarele obligatii:

    sa pastreze ambalajul original si toate accesoriile care au venit in acesta, si sa le livreze impreuna cu produsul in garantie.

    Reply
  9. Barbu iulia

    Buna ziua. Am nevoie de o lamurire.
    Am cumparat o geanta dintr-un magazin online,pe langa pretul gentutei am platit si curierul. Produsul nu este in regula si vreau sa il returnez. Magazinul online spune ca e ok dar tot eu sa platesc si transportul returului. E in regula asa?
    Va multumesc anticipat!

    Reply
  10. Florin

    Bună ziua,

    În cazul în care produsul cumpărat – să spunem un obiect de mobilier/o canapea etc. – este livrat dezasamblat, în mai multe cutii de carton, cum se procedează pentru returnarea acestuia? Evident că eu trebuie să-l asamblez ca să văd dacă este ceea ce doresc sau dacă mi se potrivește și bineînțeles că acele cutii de carton trebuie tăiate/rupte la despachetare.
    Cum pot să returnez produsul dacă este asamblat, iar ambalajele nu mai sunt utilizabile?

    Mulțumesc anticipat pentru orice informații!

    Reply
      1. George Drăghici

        Domnule, nu există „cuti de aceiași calitate”, trebuiesc ambalate astfel încât să asigurați integritatea. Acum trebuie să umblu de nebun să caut cuti cu fața strălucitoare și steluțe, așa ca să fim calitativ la fel, vânzătorul cuti cu soarele și luna, eu cu steluțe. Fiți serioși. Se pune problema integrității achiziției.

        Reply
        1. George Hari Popescu Post author

          Eu nu am scris „cuti de aceiași calitate”, nu știu de ce mi-ați pus ghilimele unde nu trebuia :-) Am zis “cutii de aceeași calitate”, adică același tip de cutii ca acelea care au asigurat integritatea produselor pînă la client acasă.

          Reply
  11. Stefan

    Buna ziua, in cazul cumpararii unui produs ‘resigilat’ (telefon) din magazin (nu online) in momentul pseudo-probei din magazin nu am observat niste defecte de fabricatie a ecranului, ulterior, ajungand acasa si constatand defectul am decis sa returnez produsul, numai ca surpriza, produsul nu se poate returna si a fost trimis la garantie din ziua 1. Practic eu ramanand acum si cu banii luati si fara produs. De ce doar daca achizitionam online produsele le putem returna? Magazinul atunci cand repune in vanzare un produs resigilat nu trebuie sa se asigure de buna functionare si integritate a produsului? Multumesc

    Reply
  12. Cristina

    Buna ziua. Am cumparat un produs si nu sunt multumita de el. Adica nu face ce Zice in manualul de utilizare. La trei zile de la cumparare am vrut sa il inapoiez si sa recuperez banii dar nu mai aveam ambalajul original. Am depus sesizare la OPC, raspunsul fiind nefavorabil. La cumparaturile offline nu se aplica acest articol din lege? Adica raman cu produsul si ma uit la el pt ca magazinul are un regulament care prevede ca pt returnare trebuie ambalajul original?

    Reply
  13. Cristina

    Tocmai, pt ca articolul nu zice de exceptie, online sau offline. Sa nu stie OPC de aceasta lege? Sau un ordin bate legea? Asta e, raman cu produsul si cu legea …. ca toate legile

    Reply
  14. Camarasan Steluan Cosmin

    Am cumparat un monitor din mag.Altex si nu mai am cutia mai pot sa returnez produsul?L-am cumparat de o saptamana.

    Reply
  15. Equilibrium

    Daca achizitia a fost facuta direct din magazin, nu puteti returna un produs decat in cazul in care este defect sau neconform cu specifcatiile acestuia (prezentate pe eticheta din magazin, pe site,de pe ambalaj, etc).
    In cazul defectelor aveti un termen critic de max 24-48 de ore de la intrarea in posesie a produsului.In niciun caz nu veti obtine banii inapoi.Puteti cere, dupa caz, in termen de 15 zile de la achizitie, preschimbarea sau repararea produsului.(Ordonanta de Guvern 9/2016 ce vine in completare si modificareaa Legii 449/2003).

    https://www.dcnews.ro/tablet/lege-toate-magazinele-obligate-sa-schimbe-la-cerere-obiectul-cumparat_498504.html

    Reply
  16. Eliza Costea

    Buna ziua,
    As dori sa expun un caz si daca se poate, sa primesc si un sfat, o sugestie sau orice m-ar putea ajuta.
    Sunt reprezentantul unui magazin online de mobila. Produsele noastre se pot configura si personaliza la dorinta clientului, astfel ca odata comandate si executate dupa dorinta clientului, odata returnate cu greu mai pot fi vandute. O clienta a dat comanda de o canapea si doua scaune pe care le-a configurat in culorile dorite. Au trecut cele 14 zile in care nu a informat si nu a depus vreun formular de returnare, dimpotriva clienta sustinand ca plata produselor a fost facuta la banca. Dupa o luna s-a dovedit ca nu platise si ca nici nu mai dorea acele produse. Am incercat sa ne intelegem amiabil dar nu am avut cu cine, dumneaei refuzand sa plateasca si transportul returului pt aceste produse. Ce putem face in conditiile acestea si cum ne putem apara de astfel de clienti neseriosi? Cui ne putem adresa? Va multumesc anticipat si daca se poate astept un raspuns sau o solutie!

    Reply
  17. Alina

    Buna seara
    Am achizitionat un tv oled cu diagonala de 164 cm. Dupa 2 sapt de functionare a aparut o dunga pe ecran desi nu i am facut nimic, am citit si pare a fi o problema des intalnita la acest tip de televizoare. Intrucat am fost multumiti de tv si prezenta niciun defect am aruncat cutia care avea 2m si nu aveam unde sa i depozitam intr un apartment. In situatia prezentatA nu stim cum se poate proceda, s ar incadra si la retur ca nu au trecut cele 30 zile dar cum am putea transporta un astfel de produs sensibil far cutie, daca este predat curierului cine isi asuma raspu derea pentru felul in care va fi manevrat, se incadreaza la retur sau la garantie? Este totu un produs de 10.000 lei

    Reply
    1. George Hari Popescu Post author

      – Returul se poate face în 14 zile calendaristice.
      – Ambalajul original nu este obligatoriu.
      – Îl veți ambala corespunzător și veți plăti transportul înapoi la magazin.

      Reply
  18. George

    Buna ziua,
    Emag in termenii de retur are o conditie: Produsul trebuie returnat in aceeasi stare in care a fost livrat, in ambalajul original.
    In mailul de la ei specifica, daca nu sunt indeplinite conditiile, produsul nu se poate returna. As dori sa stiu daca incalca legea?

    Reply
  19. Andrei

    Buna ziua!
    Am cumparat o pereche de casti si nu sunt compatibile cu ce am eu.Conform legii am voie sa le returnez in 14 zile,dar cutia in care am primit castile am rupt-o cand le-am desfacut.
    Se vor primii la retur daca cutia in care au stat s-a rupt?

    Reply
  20. Serrgyus Michael

    Exista o lege ( nu sant jurist ) care spune ca cele doua parti trebuie sa fie la egalitate. Astfel, daca un magazin online vinde unui consumator un produs, magazinul online poate sa ceara ca produsul sa fie ambalat original, pentru ca la randul lui magazinul online are obligatia sa returneze produsul la importator in forma initiala si daca nu ar avea ambalajul original de la persoana fizica ( consumator ) atunci importatorul nu mai poate sa ii primeasca inapoi produsul, ceea ce ar fi o pierdere pentru magazinul online, pierdere care este influentata de consumator ( persoana fizica ). Cam asta spun unii avocati in instanta. Problema este ca legea nu ar trebui sa duca partile in instanta, pentru ca asta nu mai este comert online, este comert offline, unde consumatorul poate sa mearga sa atinga si sa testeze produsul, daca are culoarea buna sau nu.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.