UE: Nerespectarea regulilor de protecție a consumatorilor pot duce la amenzi de 4% din cifra de afaceri

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)

Parlamentul European a adoptat pe 17 aprilie 2019 o directivă de modificare a mai multor acte normative privind contractele comerciale încheiate online între magazine și consumatori. După publicarea în Jurnalul Oficial, statele membre au la dispoziție 2 ani pentru a implementa directiva în legislațiile naționale. Directiva face parte din pachetul New Deal for Consumers și modifică alte patru directive deja existente:

  1. Practici comerciale neloiale
  2. Drepturile consumatorilor
  3. Clauzele abuzive
  4. Indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor.

Amenzi de la 4% din cifra de afaceri

Propunerea include obligația statelor membre de a administra amenzi mai dure comercianților care nu respectă legea și le oferă consumatorilor posibilitatea de a rezilia contractul de vânzare-cumpărare dacă întâmpină o practică neloială. Aceste amenzi pot să ajungă până la cel puțin 4% din cifra de afaceri, ceea ce fac ca și legislația din domeniul protecției consumatorilor să devină o amenințare semnificativă.

Alte prevederi includ o mai mare transparență pentru consumatori când cumpără de pe platforme online (marketplace-uri). În prezent, este uneori dificil să-ți dai seama cine este vânzătorul și de ce produsele oferite sunt listate în acel mod. În viitor, consumatorii vor trebui să primească informații despre comerciant și să știe care au fost parametrii folosiți în ierarhizarea produselor pe site sau dacă prețurile au fost personalizate în funcție de comportamentul online al clientului.

O altă schimbare binevenită este că vor fi interzise liniile telefonice de asistență pentru clienți cu suprataxă, aceasta fiind în prezent o practică a unor linii aeriene.

Recenziile false vor fi ilegale

Noua lege clarifică și importanța recenziilor clienților și obligă platforma să demonstreze că opiniile respective au fost scrise chiar de clienți reali și verificați, așa cum se întâmplă în cazul serviciului “Opinii de Încredere” by TRUSTED.RO:

În cazul în care un comerciant oferă acces la recenziile consumatorilor privind produsele, informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au achiziționat sau au utilizat produsul sunt considerate semnificative.

(Pe același subiect, citește și: Amazon.com este năpădit de review-uri false și asta afectează grav brand-ul)

Când plătești cu datele tale personale, închei un contract digital

O prevedere importantă clarifică faptul că se vor aplica regulile de protecție a consumatorilor și pentru serviciile “gratuite”, dar unde plătești de fapt cu datele personale:

Pentru ca un contract digital să fie inclus în scopul directivei, consumatorul trebuie să plătească un preț sau își va oferi la schimb datele personale sau alte date.

Asta înseamnă că această directivă se va referi și la rețelele sociale – Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Youtube etc. – deoarece consumatorul oferă la schimb datele sale personale, pentru a beneficia de un serviciu “gratuit”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.