Amazon.com este năpădit de review-uri false și asta afectează grav brand-ul

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

Un articol recent de pe site-ul The Hustle demonstrează, în urma unei cercetări, proporția copleșitoare de opinii false despre produse la Amazon.com. Conform unui studiu realizat de Pew Internet în 2016, 62% dintre clienții americani au încredere în părerile clienților lăsate în urma achiziției. Mai mult, 82% din publicul american care comandă online verifică pe Internet review-urile înainte să facă o achiziție.

Alte studii mai recente, realizate în Europa, dar și studiile noastre realizate împreună cu Eureka Insights arată că românii cumpără mai mult și mai des de la magazinele online care inspiră încredere. Iar încrederea este insuflată inclusiv prin recenzii ale semenilor.

Proporția de păreri false pe Amazon.com

Opiniile neadevărate au fost o problemă pentru gigantul american încă de la înființare, dar “buba” s-a agravat în 2015, cînd site-ul a deschis marketplace-ul către firmele chinezești. Acestea au baza în hub-uri comerciale precum Guangzhou și Shenzhen și folosesc programul Fulfillment by Amazon pentru a expedia containere cu produse direct către depozitele din SUA.

În 2016, Amazon a interzis cronicile de produs pentru care autorii primesc motivații financiare sau în cadouri, în încercarea de a menține încrederea clienților în companie. De atunci însă, afacerea murdară s-a mutat pe Facebook. Publicația The Hustle spune că sunt în jur de 150 de grupuri de Facebook unde doritorii pot intra în contact cu sellerii chinezi dispuși să plătească sau să ofere produse celor care lasă opinii favorabile și acordă 5 stele. Autorul articolului a analizat 20 de astfel de grupuri, care însumează aprox. 200.000 de membri.

Abia în februarie 2019, Federal Trade Commision din SUA a anunțat primul caz de recenzii plătite, găsit pe un site independent de comerț cu amănuntul. Deținătorii site-ului au fost acuzați că au plătit un alt site să publice recenzii false pe Amazon despre un supliment alimentar pentru pierderea în greutate.

Cum se fabrică recenziile

Este vorba despre o metodă în 5 pași:

  1. Un vînzător publică un post în grupul de FB, spunînd ceva de tipul: “PRODUS GRATUIT. Rambursarea sumei plătite + 5 dolari comision pentru comentariu de 5 stele. Mesaj privat pentru detalii”.
  2. Un cumpărător interesat îi trimite un mesaj privat vînzătorului.
  3. Vînzătorul îi dă instrucțiuni clientului despre cum să găsească produsul folosind cuvinte cheie în căutarea pe Amazon.
  4. Cumpărătorul cumpără produsul și lasă un comentariu de 5 stele.
  5. Vînzătorul îi rambursează clientului suma prin PayPal și-i oferă un comision (de obicei sub forma unui card cadou de 5-10 dolari).

Astfel se ajunge în situația în care unele produse (mai ales accesorii – cabluri, huse de telefon etc.) au sute sau mii de review-uri de 5 și 4 stele, dar aproape niciunul sau doar cîțiva clienți verificați. Vă întrebați de ce nu face Amazon nimic? Ba face, dar numai la reclamație, compania încă nu are o atitudine proactivă de înlăturare a acestor vînzători!

Ce se poate face

Părerile fake pot fi detectate cu unele instrumente online, dintre care:

  • Fakespot.com analizează opinii de la firme mari, precum Amazon, Sephora, Walmart, Tripadvisor și a constat că 30% dintre recenziile de la Amazon sunt false;
  • Supplementreviews.com este un site specializat pe recenziile despre produsele din categoria suplimentelor alimentare;
  • Reviewmeta.com a ajuns la concluzia că 11% dintre review-urile de pe Amazon nu sunt de la clienți adevărați.

Evident, Amazon are altă numărătoare și a declarat că numai 1% dintre recenzii sunt falsificate.

În fine, compania americană a dezvăluit că a dat în judecată mai mult de 1.000 de site-uri de opinii false pînă acum și că acționează rapid cînd detectează link-uri spre produse promovate artificial. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.