PREMIUM Noutăți juridice și contabile pentru magazine online (și nu numai) #11

CUPRINS:

  1. FEEDBACK: Cum vă place acest newsletter? Merită efortul nostru?
  2. JURIDIC: Ești responsabil pentru toate termenele, ofertele și obligațiile asumate în site!
  3. CONTABIL: Casarea mijloacelor fixe

1. FEEDBACK: Cum vă place acest newsletter? Merită efortul nostru?

Din dorința de a vă oferi informații contabile verificate și noțiuni legislative explicate, în acest an am început să vă trimitem lunar acest newsletter exclusiv. Numai voi, cei care dețineți magazine atestate TRUSTED.ro, puteți primi gratuit aceste informații. Spre deosebire de informațiile pe care le găsiți copy&paste pe majoritatea site-urilor, noi încercăm mereu să explicăm, să punem lucrurile în context, să dăm exemple și studii de caz.

Ne apropiem de finalul anului 2019 și, cu ocazia acestui al 11-lea newsletter, am vrea să știm de la voi dacă merită să ne facem eforturi în continuare să vă trimitem aceste informații. Vi se par utile și practice și pe înțelesul vostru? Vă rugăm să completați acest formular anonim de feedback referitor la newsletter-ul exclusiv:

Vă mulțumim pentru ajutor!
George Hari Popescu, TRUSTED.ro


2. JURIDIC: Ești responsabil pentru toate termenele, ofertele și obligațiile asumate în site!

Deși de cele mai multe ori ne referim în secțiunea aceasta la obligații care provin din diverse texte din legi, de data aceasta ne vom axa pe informații care apar în site-ul vostru, deși nu vă obligă nicio lege să le puneți acolo.

Aici putem vorbim fie de oferte comerciale sau de marketing (“Cumpără 2 la preț de 1!”), fie de termeni legați de cumpărătura în sine (“Livrăm toate produsele în 2 zile”) sau orice alte texte pe care le ai în site și în urma cărora clientul decide să cumpere. (Nu ne referim aici la prețul greșit – vezi la finalul textului.)

Ne referim la client în mod general, deși riscul real este doar dacă clientul este consumator (persoană fizică, pentru că se poate plânge la ANPC). Atunci când clientul este persoană juridică, are doar varianta de a merge în instanță, dacă se consideră nedreptățit, ceea ce este extrem de puțin probabil, dacă nu este vorba de o achiziție de o valoare semnificativă.

Ei, bine, dacă este vorba de un consumator, e clar că aceste obligații sunt recunoscute ca făcând parte din oferta comercială a magazinului (indiferent dacă sunt afișate online sau offline) și vor trebui să fie respectate. Sau, cum zice chiar ANPC, vor investiga că “toate termenele angajate de operatorul economic anunțate pe site cât și spațiul de vânzare al punctelor de lucru vor fi respectate”.

De altfel, ANPC a taxat Takeaway.com (apropo, ați observat că, mai nou, ANPC publică și numele comercial și numele legal al magazinului amendat?), deoarece a considerat că operatorul economic nu a respectat condițiile prescrise și declarate”:

“…deoarece a acceptat prin platforma sa o comandă în valoare de 30 de lei, iar ulterior i-a fost comunicat consumatorului, direct de către reprezentații restaurantului, că, pentru a putea livra produsele, comanda minimă trebuie să fie de 50 lei, fapt ce denotă un comportament incorect în relația cu consumatorii.”

De asemenea, este puțin relevant pentru ANPC dacă motivația pentru acele informații eronate de pe site-ul vostru este că nu v-ați exprimat corect, că ați uitat să actualizați un text sau că un angajat a înțeles și a scris sau explicat greșit. Și nici măcar nu e relevant că ați copiat termenii de pe alte site și nu i-ați citit cu atenție!  Cam singura situație în care ați putea scăpa basma curată este dacă ceea ce ați promis este în mod evident imposibil de îndeplinit, iar consumatorul ar fi trebuit să își dea seama (de exemplu: “Livrăm produsele peste tot în lume în aceeași zi”).

După cum ziceam la început în acest articol, nu ne referim la prețul produselor, unde se aplică o regulă expresă din Codul Civil (art. 1665, mai precis), care spune ca prețul trebuie să fie serios, și nu unul derizoriu, unul pe care orice consumator de bună credință nu l-ar considera că poate să fie prețul real al acelui produs. Am mai explicat acest aspect și în alte articole din trecut.

Principiile pentru prețul derizoriu sunt aceleași, între timp apărând și cazuri din instanțe care confirmă ceea ce am mai prezentat. De exemplu, într-un caz din Bacău, din 2015, un televizor a fost pus la vânzare la 49 de lei, în loc de 1.049 de lei, iar instanța a decis că această diferență “nu poate fi apreciată decât ca fiind vădit derizorie, întrucât este de 21 de ori mai mică decât valoarea minimă de piață identificată de expert.” În cazul respectiv, Tribunalul Bacău – Secția Civilă, prin Decizia nr. 176/17.02.2015, a confirmat faptul că, în acest caz acest, contractul de vânzare este anulabil, acest aspect putând fi invocat chiar de vânzător (chiar dacă poate fi greșeala sa), tocmai pentru că “interesul ocrotit este al vânzătorului, pentru a nu se vedea nevoit să predea un bun contra unui preț derizoriu.”

În concluzie, nu uitați să verificați periodic termenele de livrare, obligațiile asumate și alte detalii contractuale și comerciale pe care le afișați în site. Recomandăm să cereți cuiva din afara firmei să se uite pe aceste informații (ca un consumator de nivel mediu), deoarece câteodată poate să vă ofere un feedback surprinzător.

Bogdan Manolea, TRUSTED.ro


3. CONTABIL: Casarea mijloacelor fixe

Mulți dintre voi aveți mijloace fixe care nu mai sunt folosite de ceva vreme (cu uzură avansată fizică și/sau morală), cum ar fi calculatoare, monitoare, telefoane, imprimante chiar și autoturisme. Ce trebuie făcut pentru ca acestea să fie scoase din evidența societății comerciale prin casare (distrugere)?

Pașii sunt aceștia:

  • Încheierea unui proces-verbal de constatare a deprecierii activului și formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia (aceasta se face de regulă la inventariere). Propunerea de casare trebuie să fie aprobată de conducătorul societății comerciale.
  • Se desemnează o comisie de casare, pe bază de decizie emisă de conducătorul societății (se poate și externaliza casarea către o altă societate comercială).
  • Are loc casarea efectivă și încheierea unui proces-verbal de scoatere din funcțiune a mijloacelor fixe.

Deșeurile rezultate se predau la REMAT și/sau se pot vinde, cu factură desigur.

Atenție! Deșeurile rezultate din casare pot fi purtătoare de taxe de mediu.

Mihaela Adina Călin, expert contabil


Ai ratat vreun newsletter? Iată aici edițiile trecute.

Lasă-ne un review pe Google
Ne-ar prinde bine să-ți spui părerea despre noi, printr-un review la Google My Business. Trebuie doar să intri în contul Google și să vizitezi acest link. Nu ne supărăm dacă ne critici cu argumente și, evident, ne-ai face fericiți dacă ne-ai lăuda :-) Mulțumim!