Stare de urgență. Si acum, ce facem? 5 resurse utile.

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

România va intra săptămâna aceasta în mod oficial în stare de urgență (mică explicație vizuală a termenului, s-a publicat si decretul azi, pe la 16), deci cuvântul de ordine din săptămânile acestea o să fie probabil “incertitudine”.

Dacă vreți să vedeți cum estimează magazinele online perioada următoare aruncați-va un ochi pe primele rezultate publicate ieri de GPeC ale sondajului 2Performant despre starea generală în e-commerce pe timpul crizei COVID-19. Puteți completa formularul aici si rezultatele în timp real sunt disponibile aici.

În aceste condiții, mai mult decât oricând, este bine să ne amintim că marele secret al Internetului este că ne permite să ne ajutăm unii pe alții mult mai rapid. Nu uitați că o să trecem cu siguranță și peste asta, dar până atunci sperăm că resursele de mai jos să vă ajute sau să vă permită să îi ajutați pe alții, cu:

  • Identificarea problemelor sau găsirea soluțiilor pentru criza actuală;
  • A dezvolta patru soluții tehnologice pentru ameliorarea efectelor;
  • Siguranța: atenție la campaniile frauduloase legate de COVID -19
  • Vedeți în ce măsură puteți să beneficiați de clauza de forță majoră

1. Dacă puteți ajuta cu identificarea problemelor sau găsirea soluțiilor pentru criza actuală (sau viitoare):
– Completați formularul de la  https://entreprenation.ro/ care își propune să adune și să organizeze resursele sectorului privat pentru a le putea maximiza impactul.
– Puteți să aplicați la niște fonduri rapide de la Comisia Europeană (până miercuri, 18 martie) dacă aveți tehnologii sau inovații care pot ajuta în tratarea, testarea, monitorizare sau în alte aspecte legate de epidemia de COVID-19. Detalii găsiți aici: https://ec.europa.eu/info/news/startups-and-smes-innovative-solutions-welcome-2020-mar-13_en 

2. Dacă lucrați ca developer QA/ UX/ UI, puteți să colaborați cu cei din Code4Romania – care au identificat pentru moment patru soluții tehnologice vitale pentru ameliorarea efectelor situației de urgență cauzate de COVID-19 ce urmează a fi dezvoltate poate chiar cu ajutorul vostru. Detalii aici: https://code4.ro/ro/blog/task-force/ 

3. Stați în siguranță:
– Atât offline – încercați să lucrați de acasă, pe cât posibil și să-i lăsați pe angajați să facă acest lucru. E o recomandare care îi ajută și pe ei, dar și pe noi, ca societate. Se pare că distanțarea socială este singurul lucru care poate pondera pandemia și să nu inunde spitalele cu bolnavi gravi. (Personal, găsesc aceste explicații și simulări dintr-un articol din Washington Post extrem de vizuale și ușor de înțeles).

– Dar și online – din păcate au apărut diverse campanii frauduloase legate de COVID-19 – fiți circumspecți dacă cineva vă anunță că se schimbă conturile unde ar trebui să faceți o plată sau un link pe email către harta COVID-19 Global Cases by John Hopkins University (dar care este în altă parte).  Mai multe detalii și exemple aici: https://cert.ro/citeste/alerta-campanii-frauduloase-coronavirus 

4. Probabil deja vă gândiți cum afectează sau o să afecteze pandemia business-ul vostru. Nu putem ști toate situațiile, dar uneori clauza de forță majoră pe care o inserați în contractele semnate vă poate fi de ajutor (și în anumite cazuri chiar dacă nu o aveți inserată – vezi art. 1351 Cod Civil), fie că vorbim de contractul de vânzare online sau de alte contracte cu furnizorii sau contractele de muncă. 

Cu toate acestea “forța majoră” nu este un glonț de argint, care să vă scoată din orice situație sau scăpa de un partener sau angajat pe care nu îl mai doriți, deci răspunsul generic dacă  se aplică la situația voastră va fi “depinde”. Găsiți aici mai multe explicații și câteva exemple utile la finalul articolului. 

De asemenea, pentru contractele cu o valoare mai mare și/sau cele cu element de extraneitate sau unde partenerul contractual nu acceptă argumentația dvs., poate fi utilă obținerea unui aviz de la o cameră de comerț. Nu uitați însă că o Cameră de comerț nu este abilitată să declare sau nu la nivel național/internațional o anumită situație ca fiind o situație sau un caz de forță majoră, ci doar de a aviza sau nu, existența forței majore – privită exclusiv din perspectiva efectelor și influenței acesteia asupra executării obligațiilor rezultate dintr-un contract comercial. Mai multe detalii pe site-ul CCIR aici. 

Și o concluzie generală, dar la fel de importantă:

Nu uitați să fiți buni! :-)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.