PROPUNERE LEGISLATIVĂ ÎN UE > Garanție la produse cu termeni mai clari pentru client

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 2 min)

Consumatorii din Uniunea Europeană care vor cumpăra bunuri în magazine fizice sau online vor primi compensații egale dacă se constată că au cumpărat produse defecte. Viitoarea directivă europeană cu privire la garanții mai trebuie adoptată de plenara Parlamentului European. Ea va armoniza mai multe prevederi legislative, cum ar fi cele din situația în care se constată că un aparat nu funcționează bine sau era defect la cumpărare.

Și Internet of Things va fi protejat

Produsele cu elemente digitale (frigidere inteligente, smartphone-uri, aparate interconectate) sunt de asemenea acoperite de propunerea legislativă: consumatorii vor trebuie să primească update-uri gratuite la software-ul de utilizare, pe o perioadă corespunzătoare cu tipul și scopul produsului (chiar și 15 ani, în unele cazuri).

Astfel, vor exista unele provocări pentru dezvoltatorii de software, deoarece ei trebuie să se asigure că un software creat în 2019 pentru aceste produse va putea fi actualizat fără probleme chiar și în 2034 .

Pe de altă parte, propunerea de directivă îi poate obliga indirect pe producători să construiască aparate mai durabile, cu piese de schimb care să fie disponibile mult timp pe piață. Mai mult, această obligație îi forțează pe producători să fie atenți la problemele de securitate ale produselor puse în vânzare și să ofere soluții ușor de înțeles pentru utilizatorii obișnuiți.

Câteva viitoare situații favorabile clientului:

  • când un produs e defect, clientul va putea alege să-i fie reparat sau înlocuit gratuit;
  • clientul va primi o reducere de preț imediată (sau rambursarea totală a prețului) sau încetarea contractului dacă o problemă persistă, în ciuda încercărilor comerciantului de a o remedia sau dacă reparația nu este făcută într-o perioadă de timp rezonabilă;
  • comerciantul este responsabil dacă defecțiunea a apărut în doi ani de la momentul în care clientul a primit produsul;
  • pentru 1 sau 2 ani, clientul nu trebuie să demonstreze că produsul s-a defectat, se presupune că era defect la cumpărare.

Rămâne să vedem dacă directiva care va fi supusă la votul final în forma actuală va fi și aprobată. Dacă da, va trebui transpunsă în legislația noastră în 2 ani de la adoptare (deci prin 2021).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.