CERCETARE OFFLINE > De la Târgul Ghidul Miresei: afacerile românești folosesc Internetul cu timiditate

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Între 16-18 noiembrie, am fost la Târgul Ghidul Miresei, pentru a lua “pulsul” expozanților și a vedea în ce măsură afacerile lor online contează în ochii clienților lor. Am întâlnit o gamă de furnizori de produse și servicii care acoperă întregul ceremonial al nunții. Au fost prezente, printre altele: magazine online din fashion, bijuterii și decorații florale, dar și site-uri de prezentare ale agențiilor de organizare evenimente, servicii foto și video, fashion etc.

Câștigarea încrederii clienților este o preocupare permanentă

Am pornit cu câteva întrebări simple către expozanții care au magazine online, despre vânzările online și câștigarea încrederii consumatorilor. Pentru site-urile profesionale, am avut un alt set de întrebări – printre altele, dacă investesc sau intenționează să investească în publicitatea online.

Ne-au răspuns la întrebări în jur de 10 magazine online funcționale sau în devenire și aproape 30 de site-uri profesionale.

Chiar dacă nu mereu se poate observa o strategie coerentă în această privință, am putut identifica acțiuni și mesaje pentru creșterea încrederii clienților în site-urile de prezentare și magazinele online chestionate.

Câteva exemple:

Reprezentanții magazinului online Patrickuomo.ro ne-au povestit despre rolul secțiunii de recenzii de pe Facebook și Instagram în promovarea afacerii și despre un sistem de review-uri pe magazinul online care va fi lansat în curând.

Florin Găleteanu de la Magnolia.ro ne-a detaliat ”politica de garanție 300%”: în cazul în care un client achiziționează un buchet de care este nemulțumit, acesta primește banii înapoi, păstrează buchetul comandat și mai primește unul gratis.

Cristian Rucăreanu, manager la Alexandraschoice.ro ne-a povestit nu doar despre rolul marketingului în vânzările din fashion, ci și despre cât de importante sunt descrierile și imaginile din paginile de produse.

Atelierul de creații vestimentare Reverieatelier.ro, precum și magazinul de bijuterii Sabrini.ro subliniază, pe lângă calitatea produselor, promptitudinea în comunicarea cu clienții, atât la telefon cât și prin e-mail.

Spre deosebire de alte domenii, vânzările online în domeniul nunților încă nu sunt o prioritate

Dar sunt o oportunitate, ar spune optimistul 😀.

O parte din firmele cu standuri la târgul vizitat de noi comercializează produse și servicii personalizate, care consideră că nu s-ar preta la vânzarea directă online. Acestea folosesc Internetul mai ales pentru promovarea brandului sau ca un “cârlig” pentru atragerea clienților în magazinele fizice sau în showroom-uri, unde pot încheia vânzarea.

Site-urile de prezentare orientate (aproape exclusiv) pe rochii de mireasă nu sunt deschise către transformarea site-ului de prezentare în magazin online. Acestea spun că oamenii trebuie să vadă și să atingă produsele înainte de cumpărare. Am întâlnit aceeași abordare și la afacerile cu costume bărbătești personalizate.

Nu foarte mulți expozanți sunt implicați în afaceri online:

  • Unii au spus că nu stăpânesc chestiunile tehnice legate de lansarea și întreținerea unui magazin online;
  • Alții au explicat că nu au un buget destinat activităților online, deci, pentru moment, online-ul nu este o prioritate.

Totuși, doar jumătate dintre site-urile profesionale au acordat note mari la importanța site-ului lor în atragerea de noi clienți. Dar majoritatea celor intervievați investesc în publicitatea online.

Social media ajută la notorietate

Facebook și Instagram sunt canale foarte importante de promovare și aduc lead-uri (mai ales în fashion, dar și pentru agențiile de evenimente). Unii dintre comercianții chestionați de noi nu se arată foarte interesați în a investi, în viitorul imediat, în dezvoltarea unui site de prezentare, ci se bazează pe social media pentru a-și crește notorietatea de brand.

Site-urile profesionale de bijuterii sunt mai mult orientate către transformarea lor în magazine online, mai puțin cele care sunt pe nișa verighetelor sau a bijuteriilor personalizate, care nu au deschidere pentru vânzările online.

Aceeași nișă a bijuteriilor se bucură însă de apreciere online, fapt dovedit de Premiul Vocea Clienților, câștigat recent de Janette.ro. Acest magazin online care deține Marca de Încredere TRUSTED.RO a obținut media 9,92 din notele primite de la clienții reali și verificați, din sistemul Opinii de Încredere.

Tendința de creștere a comerțului electronic românesc se confirmă inclusiv printr-o astfel de vizită la un târg față în față. Comercianții sunt deschiși și dispuși să învețe “cu ce se mănâncă” e-commerce-ul, dar încă nu au bugete dedicate acestui segment de dezvoltare. Probabil vom vedea o schimbare radicală a acestei atitudini peste un an sau doi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.