De acum, ai putea cumpăra mai ușor de pe orice site din UE

Tocmai s-a produs o mișcare mult așteptată în privința pieței unice digitale în Uniunea Europeană, în privința relaxării sistemelor de geo-blocking ale site-urilor comerciale. În principiu, clienții europeni nu trebuie să-și mai facă griji legate de blocarea achiziției unor produse și servicii pe baza locului geografic în care se află cumpărătorii.

Pentru cetățeni, acest lucru înseamnă că vor putea să folosească internetul pentru a cumpăra aparate electrice noi, a închiria o mașină sau a-și achiziționa bilete la concerte peste granițe, în aceleași condiții ca și în țara lor de origine. Noile norme vor garanta faptul că cetățenii nu se vor mai confrunta cu obstacole precum solicitarea de a plăti cu o carte de debit sau de credit emisă în altă țară. Pentru firme, acestea vor aduce o mai mare certitudine juridică în ceea ce privește desfășurarea activităților la nivel transfrontalier.

Parlamentul European, Consiliul și Comisia au ajuns la un acord politic de a pune capăt geoblocării nejustificate pentru consumatorii care doresc să achiziționeze produse sau servicii online în interiorul UE. Noile norme stabilesc trei situații specifice în care să poată fi exclusă de la bun început orice justificare și orice criteriu obiectiv care ar permite aplicarea unui tratament diferit clienților din state membre diferite ale UE.

1. Vânzarea de bunuri fără livrare fizică. Exemplu: un client din Belgia dorește să cumpere un frigider și găsește cea mai bună ofertă pe un site german. Clientul va avea dreptul să comande produsul și să îl colecteze la sediul comerciantului sau să organizeze el însuși livrarea la domiciliul său.

2. Vânzarea de servicii prestate pe cale electronică. Exemplu: o consumatoare bulgară dorește să cumpere servicii de găzduire pentru site-ul său de la o întreprindere spaniolă. Aceasta va avea acum acces la serviciu, se va putea înregistra și va putea achiziționa serviciul respectiv fără a plăti comisioane suplimentare față de un consumator spaniol.

3. Vânzarea de servicii prestate într-un loc fizic anume. Exemplu: o familie din Italia poate cumpăra direct bilete la un parc de distracții din Franța, fără a fi redirecționată către un site din Italia.

Regulamentul nu impune obligația de a vinde și nu armonizează prețurile. Acesta abordează, în schimb, discriminarea în ceea ce privește accesul la bunuri și servicii în cazurile în care o astfel de discriminare nu poate fi justificată obiectiv (de exemplu, prin obligațiile în materie de TVA sau prin existența unor cerințe juridice diferite).

Noile norme vor intra în vigoare direct, la nouă luni de la publicarea lor în Jurnalul Oficial al UE, pentru a permite în special micilor comercianți să se adapteze la acestea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *