Recenzie de carte: Cum să livrezi holocrație. Rețeta CEO-ului Zappos pentru fericire

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

Text de Anca Toma

The New York Times a publicat luna trecută un articol despre „modelul de afaceri” Tony Hsieh. Cuvinte frumoase, modestie, viziune, destin, ascensiune, tot ce își poate dori să audă un cititor care visează să-și deschidă o afacere cu totul diferită de ce s-a făcut pînă acum. Problema cu „a fi diferit”, însă, este că poate să devină foarte repede un concept gol.

cum_sa_livrezi_fericire_foto_carte_lucian_rotaruTony Hsieh nu pare să se fi temut de această goliciune pentru că a crezut în sensul fiecărui cuvânt frumos, dar exploatat de fiecare „vizionar” de pe fața Pământului. În mod normal, am spune despre el ca este CEO al Zappos, un magazin online de pantofi, la bază, extins astăzi și pe zona de fashion, după o tendință sesizată ți îmbrățișată și în comerțul online românesc. Dar, din 2013, a devenit mai dificil să fii CEO al unei companii care încearcă să se debaraseze de titluri și în care fișa postului nu prea mai înseamnă nimic. La Zappos se instalează holocrația, un sistem de management…fără management.

Tony Hsieh și-a asumat riscurile unei astfel de mișcări până în punctul în care le-a permis angajaților să renunțe la joburile de la Zappos dacă simt că holocrația nu e ceva ce vor să încerce. 14% din ei au acceptat invitația spre ieșire.

Un sistem de management…fără management

Cu tipul acesta de mișcări vă veți întâlni în fiecare capitol din cartea „Cum să livrezi fericire. Calea către profituri, pasiune și scop” a lui Tony Hsieh. Fiecare decizie, fiecare mutare din jurnalul acesta de călătorie apărut în 2010 duce spre marea trecere la holocrație, însă lucrul acesta n-a fost evident până când n-a fost anunțat. Lumea se așteaptă la mișcări îndrăznețe din partea lui Tony, iar cartea justifică așteptările pentru că descrie mecanismul prin care ajunge la ele – un amestec de gândire sistemică, fantezie și curaj.

Când pe un ton de mărturisire, când pe unul didactic, Tony Hsieh tratează detalii din copilărie, apoi din experiența în compania LinkExchange, apoi Zappos ca pe factori care l-au construit. Are acel gen de discurs al antreprenorului care își dă seama că dacă în studenție cumpăra pizza și o vindea mai scump colegilor de cămin, la felie, nu putea să devină altceva decât un om de succes. Și poate că n-am suporta revelațiile lui dacă n-am găsi în „Cum să livrezi fericire” descrierea gândirii din spatele unei companii ca Zappos, un model de e-commerce  orientat spre client. Acesta e motivul pentru care veți auzi de Zappos. com de fiecare dată când cineva va încerca să descrie un magazin online care respectă cumpărătorii, așa cum a făcut-o Neil Patel la GPeC Summit din luna mai.

Cele 10 valori din spatele magazinului Zappos.com 

Cartea dezvăluie câteva puncte din cultura Zappos (noii angajați primesc o carte cu 37 de „valori centrale” ale companiei, descrise pe larg) care pot părea rupte dintr-o serie de citate zen, dar care sunt aplicate concret în funcționarea magazinului, de la primirea comenzii online până la livrarea coletului. Nucleul culturii Zappos, spune Hsieh, stă în aceste 10 valori:

  1. Oferă o experiență „WOW” prin servicii.
  2. Îmbrățișează și încurajează schimbarea.
  3. Creează distracție și puțină ciudățenie.
  4. Fii aventuros, creativ și cu mintea deschisă.
  5. Continuă să te dezvolți și să înveți.
  6. Construiește relații deschise și oneste prin comunicare.
  7. Construiește o echipă pozitivă și spirit familial.
  8. Fă mai mult cu mai puțin.
  9. Fii pasionat și hotărât.
  10. Fii umil.

Toate lucrurile la care îndeamnă Tony Hsieh par să-i stea în fire. După apariția articolului din The New York Times despre el, zeci de alte publicații online au preluat un singur detaliu de-acolo: CEO-ul Zappos locuiește într-o rulotă. Ce-i drept, parcul în care e parcată e proprietatea lui, dar e o formă de confirmare a punctului 10 pentru el.

Sunt savuroase, în jurnalul acesta, schimburile de e-mail-uri între Tony și angajații Zappos, adevărate scrisori motivaționale în care-și justifică deciziile și cum afectează fiecare mișcare (inclusiv achiziția companiei de către Amazon). La fel de interesante sunt și detaliile despre cum se desfășoară un interviu la Zappos. Încercați să vă răspundeți la o întrebare de-a lor:

„Când ai încălcat ultima oară reguli/politici ale companiei ca să îți duci treaba până la capăt?”

Firește că Tony Hsieh pare să descrie locul de muncă ideal în „Cum să livrezi fericire”. Firește că putem lua din cartea lui doar nebunia antreprenorului care investește tot într-o idee. Sau doar inițiativa de-a crea un magazin online care rămâne pe linia de plutire, financiar vorbind, ani de zile de dragul investiției în experiența clientului, de la primul click pe site până la deschiderea cutiei cu produse. În orice caz, ideile lui Hsieh nu trebuie împrumutate nesăbuit. Mai este mult până să livrăm holocrație românească.

Tony Hsieh (2011). Cum să livrezi fericire. Calea către profituri, pasiune și scop. București, Editura Publica, 2011, Traducere: Mihai Fulger


Citește și alte texte scrise de Anca Toma pe site-ul OpiniaStudenteasca.ro! Poți să iei legătura cu Anca pe LinkedIn sau pe Facebook.

schema_carte_zappos_cum_sa_livrezi_fericire_lucian_rotaru_trusted

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.