Fără îndoială, unul dintre elementele esenţiale pentru dezvoltarea comerţului electronic este încrederea consumatorilor. Marca de Încredere este un instrument de auto-reglementare menit să atingă acest scop.

Încrederea în comerțul online este motivul principal pentru care Uniunea Europeană a adoptat directive pentru protecţia consumatorului privind comerţul la distanţă şi comerţul electronic, ca o implementare a unuia dintre obiectivele menţionate la Summit-ul eEurope din Lisabona:

“(…) Comisia şi Consiliul să studieze cum să promoveze încrederea consumatorului în comerţul electronic”.

Cum, însă, Internetul este un mediu trans-naţional, iar reglementările legale pentru protecţia consumatorului nu pot fi singurul element care aduc dezvoltarea afacerilor online, se încearcă implicarea activă a mediului de afaceri în creşterea încrederii în domeniul în care activează. Chiar prin directiva privind comerţul electronic s-a încercat stipularea acestui lucru prin promovarea codurilor de conduită şi a metodelor extra-judiciare de rezolvare a disputelor ca opțiuni ce pot creşte comerţul electronic.

O marcă de încredere – cum este TRUSTED.ro – propune un set de standarde (atât obligații legale, cât și bune practici) pe care magazinele online trebuie să le îndeplinească pentru a primi această certificare. Îndeplinirea standardelor este verificată de cel puțin 2 ori pe an, dar și ori de câte ori există o plângere întemeiată în acest sens.