Feedback-urile false vor putea fi sancționate cu până la 4% din cifra de afaceri

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

După cum vă spuneam și în mai 2020,  într-o analiză a datelor din Sistemul Opinii de Încredere, feedback-ul consumatorului s-a triplat față de aceeași perioadă din 2019.

Acest lucru nu poate decât să ne bucure din mai multe motive:

  • Credem cu tărie într-un instrument de feedback independent ce poate duce la dezvoltarea magazinului online și îi poate oferi un avantaj competitiv față de alte site-uri similare.
  • Opiniile de la clienți reali pot influența decizia de achiziție pentru alți potențiali clienți.
  • Noi obligații legale vin via Uniunea Europeană pentru care magazinele online trebuie să se pregătească, inclusiv legate de feedback-urile false.

Haideți să vă povestim un pic despre aceste viitoare obligații legale, pe care și România va trebui să le implementeze în legislație cel mai târziu anul viitor. Într-un proces denumit „New Deal for Consumers” care urmărește îmbunătățirea respectării normelor Uniunii Europene în materie de protecție a consumatorilor, s-au modificat mai multe dispoziții legislative europene pentru protecția consumatorilor Astăzi facem referire la directiva UE 2019/2161, care va modifica mai multe chestiuni și în legislația națională – de la aspecte legate de dreptul de retragere, în special în cazul serviciilor digitale până la noi acțiuni care vor reprezenta practici comerciale neloiale.

Termenul de transpunere a noului pachet legislativ este 28 noiembrie 2021, urmând ca noile dispoziții să intre în vigoare începând de la 28 mai 2022. Ca de obicei, ANPC se va ocupa de implementarea lor.

Câteva exemple de modificări impuse de noua directivă în contextul feedback-ului:

  • Se vor mări amenzile, care pot ajunge în anumite cazuri – în mod specific legate de încălcări pe scară largă la nivelul UE – la 4% din cifra de afaceri. (pe aplicarea art 21 din Regulamentul UE 2017/2394);
  • Magazinele online vor fi obligate să ofere detalii și explicații privind recenziile pe care le afișează și să garanteze că acestea provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul;
  • Magazinele online vor trebui s[ ofere explicații suplimentare dacă toate recenziile sunt publicate (fie pozitive, fie negative) sau dacă recenziile au fost sponsorizate sau influențate de o relație contractuală cu un comerciant;
  • În plus, autoritățile care vor verifica recenziile vor putea solicita informații cu scopul de a se verifica dacă consumatorul a utilizat sau a achiziționat efectiv un produs;
  • Magazinele online nu vor mai avea voie să prezinte recenzii și recomandări false ale consumatorilor, cum ar fi „like-urile” de pe platformele de social media. Acestea nu vor putea angaja persoane care să facă acest lucru pentru a-și promova produsele.

Și cum avem de-a face cu o lege, întotdeauna trebuie să avem și sancțiuni, nu? Magazinele online vor trebui să ia măsuri rezonabile și proporționale să se asigure că recenziile provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, altfel practica poate fi considerata înșelătoare. Sancțiunile vor fi stabilite în legislația națională, dar în anumite cazuri specifice pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri anuală.

Pe noi nu ne poate decât să ne bucure o astfel de directivă pentru ca este în linie cu viziunea noastră încă din 2017 când am lansat sistemul Opinii de Încredere.  

Magazinele online au mai puțin de 2 ani în care să-și curețe sistemele de recenzii pentru a nu fi considerate ca fiind acțiuni de concurență neloială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.