Cum se pot înșela consumatorii prin design

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Un site optimizat din punct de vedere al User Experience-ului (UX) este esențial pentru procesul de on-boarding și check-out pentru un magazin online, dar nu numai.  

Dar ce ne facem când unele practici UX sunt la limita eticii sau chiar a legalității? V-ați confruntat cu astfel de experiențe în care design-ul pare că încearcă să vă înșele? Cel mai probabil da, poate unii dintre voi chiar ați fost păcăliți.

Aceste practici neortodoxe ale UX-ului se numesc „dark patterns” (am putea traduce „modele întunecate”, dar cred că mai bine nu o facem 😀) și sunt trucuri utilizate în site-uri și aplicații care te păcălesc să cumperi un produs sau să te înscrii la ceva ce nu ți-ai dorit. Vă lăsăm mai jos un video care explică foarte clar ce sunt aceste dark patterns:

Articolul este inspirat de DarkPatters.org, un site care își propune să informeze consumatorii asupra acestor trucuri și să expună companiile care le folosesc.

Aveți mai jos câteva exemple din cele mai frecvente metode de înșelare:

Întrebări capcană
În timp ce completați un formular, răspundeți la o întrebare care vă păcălește să dați un răspuns pe care nu ați intenționat. Întrebarea pare să se refere la un lucru, dar când este citită cu atenție, întreabă cu totul altceva.

www.darkpatterns.org

„Furișarea” în coș / Vânzare nesolicitată

Doriți să cumpărați un lucru de pe un site, dar undeva în procesul de cumpărare site-ul introduce un articol suplimentar în coșul dvs., de multe ori prin utilizarea unui buton radio sau a unei casete de deconectare de pe o pagină anterioară.


Roach Motel

Când dorești să achiziționezi un serviciu sau un produs (de exemplu un bilet la un eveniment), site-ul încearcă să te aboneze la un serviciu suplimentar (de exemplu un abonament la o revistă) printr-o întrebare trucată în pagina de check-out. Dacă nu observați caseta care trebuie debifată pentru a renunța, achiziția serviciului suplimentar se face automat.

Costuri ascunse

Descoperiți taxe suplimentare (de ex. taxe de livrare, impozite, etc), de obicei când ajungeți la ultimul pas al procesului de confirmare a comenzii, ce a fost o practică obișnuită în special a furnizorilor de zboruri low-cost .

Print screen de pe o variantă veche a liniei aeriene BlueAir.
Exemplu de costuri apărute pe parcursul comenzii pe o varianta mai veche a unei platforme de bilete de avion low-cost- de la 26 de euro preț pe prima pagina, ajungeai la 42 si dacă nu selectai vreun serviciu opțional.

Privacy Zuckering

Sunteți păcălit să dezvăluiți mai multe informații despre dvs. decât intenționați cu adevărat. Acest dark pattern poartă numele CEO-ului Facebook, Mark Zuckerberg, în „onoarea” perioadei de început a platformei de social media când nu prea acorda importanță securității datelor utilizatorilor. Nu că acum ar fi o platformă perfectă dpdv securitate.

Astăzi, acest tip de înșelatorie este folosit cel mai adesea de industria brokerajului de date. Iată cum funcționează: când achiziționați un serviciu/produs, în Termenii și condițiile site-ului, ascuns cu tipar mic, acceptați să vă vindeți datele dvs. personale oricui. În SUA încă e legal în multe state…

Inducere în eroare

Designul îți atrage atenția în mod intenționat asupra unui lucru pentru a-ți distrage atenția asupra altuia.

Un caz des întâlnit este alegerea unui loc în avion. Designul paginii selectează automat opțiunea “alege un loc” care este cu plată, iar opțiunea atribuirii un loc la întâmplare fără taxă este ascunsă undeva cu text mic la sfârșitul paginii.

Momește și schimbă

Cel mai cunoscut exemplu a fost abordarea companiei Microsoft de a-i determina pe oameni să își actualizeze calculatoarele cu Windows 10. Aceștia au schimbat semnificația butonului „X” – în loc să însemne „închidere”,  însemna de fapt „Da, vreau să-mi actualizez computerul la Windows 10”. Această schimbare a provocat un mare scandal.

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

Alte exemple puteți găsi pe www.darkpatterns.org  sau puteți urmări postări de la comunitate pe contul de Twitter.

Nu de puține ori putem spune, dar de această dată se aplică, noroc că locuim în România și avem implementată legislația din Uniunea Europeană (atât GDPR, dar și directiva privind drepturile consumatorilor) să facă ilegale unele metode de înșelăciune prezentate de mai sus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.