Ce este și cum se folosește machine learning la magazinele online și clienți

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Dacă tocmai ai pornit un magazin online și vrei să implementezi machine learning, nu este recomandat să faci asta chiar de la început, deoarece tehnologia are nevoie de o perioadă de învățare. În funcție de specificul magazinului, această perioadă poate fi de o lună sau de un an. Aceasta este una dintre concluziile evenimentului “Machine Learning for eCommerce Growth”, organizat de Omniconvert, în 29 octombrie.

La eveniment au vorbit administratori de magazine online, specialiști în marketing online și e-commerce și furnizori de soluții automatizate pentru comerțul electronic.

Adapt, un nou tool de la Omniconvert

În cadrul conferinței, Valentin Radu, CEO & Founder la Omniconvert, a prezentat cel mai nou produs al echipei sale – Adapt. Instrumentul declanșează pe site-ul magazinului online experimente menite să crească rata de conversie. Experimentele se bazează pe datele adunate de Omniconvert de la 18.261 de clienți, încă din 2013.

Cele 41.000 de experimente iau în considerare orice situație posibilă, de la sugerarea produselor similare celui adăugat în coș pînă la oferirea de stimulente (incentives) clienților fideli sau celor nehotărîți.

Adapt elimină o mare parte din munca manuală pe care trebuie să o depună angajații unui magazin online. Burc Tanir, CEO & Co-Founder la Prisync, a povestit cum, de exemplu, în Tailanda au descoperit o companie care avea 16 angajați ce monitorizau prețurile concurenței, o activitate care poate fi acum automatizată. Tot el a explicat cum au reușit să crească rata de conversie pentru unele produse care nu erau atractive din cauza prețurilor.

Dispariția intermediarului

Machine learning poate să elimine o mare parte din persoanele ce îndeplinesc roluri de intermediari în procesul de cumpărare.

Renata Rocha, Strategy & Business Development Director la compania Linx, a dezvăluit o soluție prin care se afișează pe site bannere automatizate în funcție de preferințele vizitatorului, de istoricul de cumpărare, de orașul din care accesează site-ul, perioada din zi a sesiunii de shopping etc. De asemenea, Rocha a povestit un caz din SUA, în care sistemul de machine learning a deduplicat automat SKU-urile (Stock Keeping Unit = cod unic de identificare a unui produs în inventar) și a îmbunătățit descrierile produselor, activitate care era făcut de anumiți intermediari.

Intermediarul va dispărea și în cadrul procesului de vînzare, deși tendințele arată că el încă există în cele mai multe părți din lume. Cristi Movilă, Country Manager la VTEX, crede că intermediarii actuali vor deveni producători sau distribuitori și își vor dezvolta propriile mărci. Pe de altă parte, Marius Pătrașcu, CEO la Evomag, consideră că prețul va fi cel care va cîștiga mereu, așa că intermediarii vor dispărea treptat.

Burc Tanir a valorizat intermediarii și a spus că încă au un rol destul de important, deoarece colaborează cu mai multe brand-uri și oferă ce e mai bun în marketplace-uri sau în magazine de tip supermarket.

Folosește bias-urile cognitive în afacerea ta!

Valentin Radu a susținut o prezentare despre cele 12 bias-uri cognitive identificate în urma colectării datelor de la clienții Omniconvert, din cele peste 100 de bias-uri identificate. Este vorba despre constatări psihologice, matematice sau sociologice, care te pot ajuta să atragi mai mulți clienți, să-i menții pe cei existenți și, în final, să-ți crești rata de conversie.

Unul dintre cele mai răspîndite bias-uri este “mentalitatea de turmă”, adică tendința oamenilor de a urma și de a copia ce face majoritatea. În e-commerce, acest efect se traduce prin:

  • prezentarea de testimoniale;
  • afișarea numărului de cumpărări ale produsului;
  • colectarea de recenzii;
  • motoare de recomandări;
  • prezentarea celor mai dorite produse.

Un alt bias interesant este “efectul Zeigarnik”, care spune că oamenii își amintesc sarcinile incomplete sau întrerupte mai bine decît sarcinile finalizate. Adaptat la e-commerce, asta înseamnă:

  • remarketing prin e-mail și reclame cu produsele adăugate în coș sau cu cele vizitate;
  • notificare cu un cod de reducere ce se poate aplica la produsele din coș;
  • program de loializare și reamintirea clienților despre puncte / reduceri / premii.

În concluzie, componenta machine learning care ține de inteligența artificială (AI) nu poate să urmeze decît o tendință ascendentă de dezvoltare. După cum a subliniat Krzysztof Łada, CEO la 360e-com, AI va avea un impact pozitiv în e-commerce și, la fel ca în orice altă industrie, nu este nociv în sine, dar poate avea efecte negative dacă nu este implementat incorecte de către oameni.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.