E-book-uri: de la obligații legale până la tehnicalități, pentru magazinele online și clienți

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

E-book-ul este un produs atipic ce poate fi cumpărat online: nu este palpabil și accesarea lui depinde mult de formatul în care a fost conceput și reader-ele acceptate. Un e-book este textul îmbunătățit al unei cărți: se poate căuta în el, se pot marca paragrafe, cuvintele necunoscute pot fi căutate în dicționare etc.

Ce este DRM (Digital Rights Management)

Evident, ar fi de dorit ca orice e-book să poată fi citit de orice aplicație sau dispozitiv. Însă vânzătorii aplică la cărțile electronice un sistem de management al drepturilor (cunoscut ca DRM), pentru a se asigura că e-book-urile nu pot fi deschise și citite decât de aplicațiile și dispozitivele proprii acelor companii.

Este ilegal să “spargi” DRM-ul unei cărți electronice, pentru că acest act înseamnă încălcarea drepturilor de autor. Însă mulți cititori apelează la instrumente third-party prin care îndepărtează DRM-ul din e-book-urile cumpărate, de multe ori pentru că nu au de ales.

Formatele cele mai populare

EPUB este formatul cel mai acceptat în lume. Este un format gratuit (neproprietar), open standard și independent de vânzător. Poate accepta imagini clor, elemente grafice vectoriale și interactive și chiar și video.

MOBI a fost inventat de compania Mobipocket în 2000, iar Amazon a cumpărat această firmă în 2005. Spre deosebire de EPUB, MOBI nu este open standard și nu suportă sunet sau video.

AZW și AZW3 sunt două formate ce aparțin companiei Amazon. Al doilea este o versiune apărută o dată cu lansarea dispozitivului Kindle Fire. Ambele formate sunt asemănătoare cu MOBI și suportă video și sunet.

PDF este un format binecunoscut și popular de fișier complex care poate fi împărtășit ușor. Din păcate, acest format nu permite reflowing nativ (deci conținutul nu se adaptează automat la mărimea ecranului).

Indiferent de formatul unui e-book, acestuia i se poate atașa un DRM, în așa fel încât să se respecte drepturile de autor internaționale. Am dat o raită prin site-urile românești și străine, pentru a vedea dacă magazinele online informează corect cititorii și iată ce am constatat:

Ce trebuie să știe magazinele online

Site-urile care vând e-book-uri trebuie să respecte unele cerințe legale sau de bune practici:

Informare despre DRM. Dacă magazinul online vinde e-book-uri protejate prin DRM, trebuie să aibă pe site o informare privind această caracteristică a cărților electronice. Poate fi o integrată în pagina de produs sau poate fi o pagină separată, cu unele informații esențiale și eventual cu link-uri spre site-uri care oferă informații tehnice detaliate. Din pagina fiecărui e-book pus în vânzare, este bine să fie un link către această pagină informativă.

Informare despre formate. În pagina fiecărui e-book pus în vânzare, magazinul online trebuie să precizeze ce format(e) are produsul respectiv. Clientul trebuie să fie informat despre aceste formate înainte să pună produsul în coș și să-l comande.

Informare despre dispozitive. Nu este suficient să spui ce format are cartea electronică vândută, ci și cum poate fi ea citită. De la aplicații de citit online la aplicații offline și dispozitive precum Kindle sau smartphone-uri, este recomandat ca și aceste informații să existe în pagina produsului.

Ce trebuie să știe clienții

E-book-urile nu sunt universale. Este bine să citești cu atenție informațiile din pagina de produs. Nu orice carte electronică poate fi citită cu orice dispozitiv, așa cum am arătat mai sus. Asigură-te că vei putea deschide cartea cumpărată, după ce o vei descărca de pe serverul magazinului online respectiv!

E-book-urile nu se pot returna. Cărțile electronice intră la excepții, potrivit art. 16 lit. m din OUG 34/2014, dacă clientul persoană fizică este informat în mod corect. Ca și la software, CD-uri sau produse personalizate, nu vei putea cere banii înapoi pe e-book-urile cumpărate. Dacă însă pe site nu există informațiile necesare, atunci clientul are dreptul să returneze cartea electronică și să-și primească banii înapoi.

Unele e-book-uri nu pot fi împrumutate. Tehnologia DRM presupune că o carte electronică poate fi accesată de un singur utilizator. Dacă vei oferi cuiva un e-book protejat prin DRM, persoana respectivă nu o va putea citi decât dacă-i oferi și datele de acces în contul tău (de tipul Adobe ID).

Prevenirea geo-blocării

În 3 decembrie 2018, a început să fie aplicat regulamentul privind prevenirea geo-blocării nejustificate. Geo-blocarea este practica nejustificată de a face discriminare în vânzări, pe bază de naționalitate, rezidența sau domiciliul clientului. Cu alte cuvinte, dacă ești cetățean din UE, nu ți se poate refuza un produs sau serviciu cumpărat online pe baza naționalității sau a locului unde te afli atunci.

Deocamdată nu se aplică la cărțile electronice, dar, din decembrie 2020, Comisia Europeană ar putea să extindă domeniul la anumite servicii furnizate electronic care oferă conținut protejat prin dreptul de autor (muzică, e-book-uri, software, jocuri online etc.). Asta va însemna că vei putea cumpăra un e-book de pe orice site din UE, la același preț la care le este oferit și celorlalți clienți din alte țări sau de altă naționalitate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.