Noutăți legislative și contabile pentru magazine online (și nu numai) (01/2019)

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 9 min)

Am inițiat un newsletter lunar dedicat în primul rând magazinelor online din TRUSTED.RO, dar și altor afaceri digitale, în care să explicăm noutățile legislative și contabile din ultima perioadă, pe înțelesul unor nespecialiști în cele două domenii.

Primul număr al newsletter-ului este public, iar începând cu al doilea, newsletter-ul va fi disponibil prin e-mail și pe blog, exclusiv pentru membrii TRUSTED.RO sau pentru cei care vor să plătească pentru acest conținut premium.


CUPRINS:

1. Ce trebuie să facă magazinele online pentru a fi OK cu Regulamentul geo-blocare
2. Ce învățăm din amenda de 50 de milioane luată de Google pe GDPR
3. Câteva noutăți contabile ce s-ar putea să vă impacteze


1. Ce trebuie să facă magazinele online pentru a fi OK cu Regulamentul geo-blocare​

După cum am mai scris, Regulamentul UE de geo-blocare (302/2018) a intrat în vigoare pe 4 decembrie 2018. Puteți să citiți detalii în FAQ-ul Comisiei Europene(deci direct de la sursă), dar, dacă nu aveți timp, am rezumat obligațiile pentru un magazin online în patru puncte principale:

a) Regulamentul NU vă obligă să livrați produsele voastre în toată Uniunea Europeană.Deci NU trebuie să căutați un curier in Portugalia daca vă cere cineva sa trimiteți un produs acolo. Puteți să o faceți dacă doriți, dar nu vă obligă nimeni.

b) Verificați să nu blocați sau să redirecționați automat utilizatorii din alte țări UE, dacă aceștia vor să:

  • acceseze site-ul vostru;
  • acceseze o anumită versiune sau într-o anumită limbă;
  • își facă un cont pe site-ul vostru;
  • plaseze o comandă.

c) Verificați termenii și condițiile și zona de livrare, pentru a nu preciza că poate fi cumpărător doar o persoană din România sau anumite state UE. Puteți în schimb să stabiliți zona în care livrați (România sau anumite orașe sau zone) sau statele în care este necesară o estimare individuală a prețului livrării.

d) Dacă vreți neapărat și nu aveți ceva similar (dar nu este obligatoriu), puteți introduce o frază în termeni și condiții, de tipul:

“Magazinul nostru acceptă orice clienți din Uniunea Europeană, dar livrarea o putem face momentan doar pe teritoriul României”.

Evident, acestea sunt niște principii generale, situația poate să fie puțin mai complexă în cazul în care aveți servicii online (de ex. găzduire).

2. Ce învățăm din amenda de 50 de milioane luată de Google pe GDPR

După cum probabil ați aflat din presă, Google a luat o primă amendă zdravănă (cel puțin la nivelul nostru) de la Autoritatea pentru protecția datelor din Franța. Pentru cei interesați de aprofundarea subiectului, recomandăm decizia integrală(doar în limba franceză).

Pentru cei care nu au timp de detalii, am zis să încercăm să învățăm din greșelile altora și am identificat 5 puncte majore care pot apărea și la un magazin obișnuit, dar pot fi remediate relativ ușor:

a) Informația legată de prelucrarea datelor personale trebuie pusă într-un singur loc – de obicei în documentul numit “Politică de confidențialitate” sau “Prelucrarea datelor personale”. În cazul Google, s-a constatat că trebuia să sapi cel puțin în 5 locuri diferite ca să găsești toate detaliile.

b) Fă documentul clar accesibil înainte de a colecta datele, nu după.Asta înseamnă să pui un link către documentul de informare înainte de a prelucra datele respective – deci în formularul de înscriere pe site sau în abonarea la newsletter, nu doar după.

c) Fii clar în ce faci cu datele utilizatorilor tăi.Dacă nici proprietarul magazinului online nu înțelege ce a scris un consultant GDPR în Politica de Confidențialitate, atunci avem o problemă. Mai bine o rescrii ca să înţelegi și tu, și utilizatorii simpli.

d) O opțiune pre-bifată nu reprezintă consimțământ.Parcă era clar asta. Iată că pentru Google nu era! Sau nu voia compania să fie clar. În fine, dacă vreți să luați un consimțământ legal, nu bifați voi din oficiu, lăsați-l pe utilizator să decidă.

e) Dacă vreți să obțineți consimțământul utilizatorului, nu puneți toate scopurile într-un singur document.În cazul Google, s-a considerat că nu a fost suficient, chiar dacă era un buton separat numit “Sunt de acord cu prelucrarea informațiilor mele în conformitate cu Politica de Confidențialitate”. Pentru că Google avea scopuri total diferite în acest acord – deci trebuia să îți dai “acordul la pachet” – atât pentru personalizare reclamelor, recunoașterea vocii etc. Pe când GDPR spune clar că acordul trebuie să fie specific – adică distinct pentru fiecare scop în parte.

3. Câteva noutăți contabile ce s-ar putea să vă impacteze

A. TVA-ul și pragurile Intrastat

Se prelungește termenul de aplicare al măsurilor de simplificare în ce privește TVA-ul  (taxare inversă pentru facturile cu valoare peste 22.500 de lei) până la 30 iunie 2022, pentru anumite categorii de produse cum ar fi:

  • telefoane mobile;
  • tablete și laptop-uri;
  • console de jocuri;
  • microprocesoare etc.

Pe de altă parte, pragurile de declarare Intrastat rămân neschimbate, respectiv 900.000 de lei / an, atât pentru livrări cât și pentru achiziții intracomunitare. Dacă ați depășit aceste praguri, trebuie să vă înregistrați în sistemul Intrastat.

B. S-a mărit diurna deductibilă pentru deplasări interne

Începând cu 2019, diurna maximă pe care angajatorul din mediul privat o poate acorda pentru deplasări pe teritoriul României (deductibilă fiscal) este de 50 de lei/zi (modificare de la 42,5 de lei/zi) (ca urmare a HG 714/2018). Categoriile care pot beneficia de diurnă sunt doar:

  • salariatul;
  • administratorul;
  • directorul numit prin contract de mandat;
  • managerul desemnat prin contract de management.

Pentru străinătate rămâne același nivel: de 2,5 ori nivelul stabilit prin Hotărâre de Guvern pentru personalul trimis în străinătate, în funcție de țară. (pentru sumele exacte vezi HG 518/1995) Ceea ce se acordă peste acest nivel se consideră venit salarial și se taxează corespunzător.

C. Salariul minim s-a modificat și, odată cu el…

…și plafonul de încadrare de 12 salarii pentru plata contribuțiilor de sănătate și asigurări sociale pentru alte venituri decât cele de natură salarială (și implicit declararea acestor contribuții prin declarația unică) se modifică de la 22.800 de lei (valabil pentru 2018) la 24.960 de lei pentru anul 2019.

Util dacă obtineți venituri din dividende și vă întrebați ce taxe trebuie plătite:

Nu uitați și că, pe lângă salariul minim de 2.080 de lei, pentru personalul încadrat pe funcții pentru care se prevede nivelul de studii superioare, salariul minim de bază pe țară se modifică de la 1.900 de lei la 2.350 de lei lunar (cu respectarea condiției de vechime de minimum 1 an în această funcție, cumulat, la toate locurile de muncă).

D. Dacă vă jucați cu Bitcoin sau alte monede virtuale, pe persoană fizică și ați fost norocoși în 2018…

…atunci statul român vă “permite” să plătiți impozite. Nu știm cine ar putea fi norocoșii care, în prăbușire totală a Bitcoin-ului, ies pe plus, dar prin noua lege 30/2019, art. 116s-au reglementat veniturile din vânzările de monedă virtuală care vor fi impozitate (mai puțin tranzacțiile cu câștig sub 200 de lei, dar nu mai mult de 600 de lei – suma totală pe an).

(Informațiile v-au fost aduse de Bogdan Manolea – co-fondator TRUSTED.RO și Mihaela Adina Călin – expert contabil)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.