Despre marketplace, cookie-uri, comunități online și alte lucruri învățate la Școala de Vară GPeC 2015

(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 7 min)

Ca în fiecare an, și ediția de anul acesta a Școlii de Vară GPeC 2015 a fost plină de workshop-uri cu informație utilă atât profesionistului, cât și consumatorului. Poți afla mai multe detalii pe blogul GPeC despre ce au discutat cei 12 traineri. Mai jos ne asumăm rolul de consumator, la fel cum am făcut și anul trecut, și trecem pe hârtie 5 lucruri învățate în cele 5 zile de la Moeciu de Sus.

Iată 5 lecții pe care clientul online trebuie să le învețe:  (1) Ce este un marketplace, (2) Ce sunt cookie-urile și cu se mănâncă, (3) Date private vs. serviciile gratuite, (4) Comunitățile online și vocea consumatorului, (5) De la profesionist la client.

1.Ce este un marketplace

Un marketplace online este un site e-commerce de unde utilizatorii pot achiziționa produse de la diferite companii. De exemplu, Amazon și eMAG sunt două marketplace-uri foarte cunoscute în România. Cumpărătorul online trebuie să știe că o mare parte din produsele listate pe aceste site-uri aparțin altor magazine online sau offline. Comanda este preluată de marketplace, dar produsul este livrat de magazinul partener.

O problemă pentru consumator ține de prețul transportului. Dacă adaugi două produse în coș, unul vândut de eMAG, iar altul vândut de magazinul F64 (dacă tot a intrat în marketplace astăzi), trebuie să plătești transportul de două ori, pentru că produsele comandate vin din două depozite diferite. La Amazon această problemă a fost rezolvată pentru că produsele sunt livrate din depozitele Amazon, indiferent dacă sunt vândute de Amazon sau de un alt terț.

marketplace-avantaje-si-dezavantaje-workshop-scoala-de-vara-gpec-2015-fotoÎn ultima zi de la Școala de Vară GPeC 2015, discuția despre marketplace a fost concentrată pe profesionist; Andrei Radu, CEO și fondator GPeC și co-fondator TRUSTED.ro, a realizat împreună cu participanții o listă de avantaje și dezavantaje pentru magazinele ce vor să-și listeze produsele într-un marketplace.

 

2. Ce sunt cookie-urile și cu se mănâncă

Bogdan Manolea, co-fondator TRUSTED.ro și Director Executiv Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI), a susținut un workshop în ziua a patra în care a vorbit, printre altele, și despre cookie-uri. Pe scurt, un cookie este un fișier de mici dimensiuni, în general alcătuit din litere și cifre, care este descărcat în memoria unui calculator (sau altui echipament folosit pentru navigare online – telefon mobil, tabletă, etc), atunci când utilizatorul accesează un anumit site web. Mai multe detalii găsiți pe cookies.apti.ro.

Sunt foarte multe motive pentru care site-urile sunt interesate de cookie-urile utilizatorilor (reclame, retargeting, informații despre utilizatori, servicii personalizate și multe altele), important pentru consumator este să înțeleagă ce sunt acestea și cum le poate folosi în avantajul lui. De exemplu, dacă cineva dorește să nu accepte cookie-uri de la anumite companii online, trebuie să știe de tool-uri precum Ghostery.

3. Date private vs. serviciile gratuite

Viața privata și informațiile persoanele oferite pe Internet sunt aspecte de care orice utilizator ar trebuie să fie interesat. În schimb, este foarte important să înțelegem un lucru foarte simplu: toate serviciile gratuite pe care le folosim online vor avea nevoie de informații despre tine, punct de vedere menționat de Cristian Ignat.

foto-facebook-lucian-rotaru-instagram-grafo-iasi-blog-trusted

Foto: Lucian Rotaru

Un exemplu foarte accesibil este cel cu Facebook-ul. Eu am profil personal pe această platformă de socializare, pe care îl folosesc pentru a comunica cu prietenii și colegii, pentru branding-ul personal, poze cu pisici etc. Facebook este o companie internațională cu peste 10.000 de angajați care îmi oferă gratuit platforma lor, eu nu plătesc niciun ban către Facebook. În schimb, dau foarte multe informații despre mine pe care publicitarii le doresc și sunt dispuși să plătească pentru ele.

În calitate de utilizator de Internet, eu trebuie să înțeleg acest model de business practicat de Facebook, Google, Microsoft și alții și, poate aceasta este partea cea mai dificilă, trebuie să știu ce informații dau acestor corporații și să decid dacă vreau în continuare să folosesc serviciile acestora în schimbul datelor mele personale.

Din punct de vedere legal, Bogdan Manolea ne-a precizat că putem cere de la orice companie, o dată pe an în mod gratuit, informații privind datele noastre personale colectate de aceasta.

4. Comunitățile online și vocea consumatorului

Iulian Pădurariu, Consultant Marketing The Marks, a vorbit în ziua a patra despre puterea comunităților online și le-a povestit participanților cum ar putea să se folosească de acesta pentru a-și întări brand-urile magazinelor.

Pe partea cealaltă, consumatorul are o voce extrem de importantă pentru orice afacere online. Indiferent că este vorba despre o comunitate pe reddit, grupul de Comerț Online de pe Facebook sau orice alta comunitate online, utilizatorii trebuie să învețe să folosească aceste medii pentru a-și rezolva problemele și pentru a lăuda serviciile sau magazinele preferate.

5. De la profesionist la client

Toți speakerii care vorbesc despre e-commerce sunt în primul rând clienți online și apoi experți în diferite domenii, de la SEO, PPC, marketing-ul online, email marketing, Analytics etc. Eugen Potlog, Raluca Radu, Liviu Taloi, Dan Virtopeanu, Horia Neagu, Alin Vlad, Bianca Dancila, Silviu Toma și ceilalți speakeri de la Școala De Vară GPeC 2015 au făcut mereu trimitere către consumatorul din ei, iar acest lucru a adus în fața participanților povești amuzante și sfaturile utile.

Cu siguranță nu vom uita prea curând campania de pe Google Ads realizată de o agenție de turism care l-a făcut pe Cristian Ignat să dea click, chiar dacă se întorcea din vacanță în momentul respectiv. Sau poveștile lui Eugen Potlog despre documentarea pentru scaunul auto pentru copii și despre cum și-ar fi dorit să primească email-ul perfect de la un magazin online. :)

scoala_de_vara_gpec_2015_traineri_blog_trusted

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.